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홈쇼핑 채널의 이미지 증진과 채널 이용에 영향을 미치는 요인: 부산 지역 시청자 조사를 중심으로
- 링크
- 작성자
- 배재영
- 저자
- 황성욱 박혜빈
- 발행사항
- 미디어 경제와 문화 제15권 제4호, 2017.11, 92-129
- 발행일
- 2017.11
- 국문초록
- 이 연구는 홈쇼핑 채널 이미지에 영향을 미치는 요인, 채널 이미지, 그리고 채널 이용 사이의 영향 관계를 조사하였다. 영향 요인으로 지목된 ‘쇼핑 호스트의 자질’, ‘제품의 가격’, ‘방송사의 경영/홍보’, ‘시청자 참여 및 구매 관련 서비스’ 이상 네 개 요인들 중 쇼핑 호스트의 자질, 제품의 가격, 방송사의 경영 및 홍보의 세 요인이 홈쇼핑 채널 이미지에 유의미한 정적 영향을 미쳤다(연구문제 1). 홈쇼핑 채널 이미지는 이들 세 요인들이 홈쇼핑 채널 이용에 미치는 영향력을 중개하는 매개 효과를 보여 주었다(연구가설 1). 선행 요인들 중 시청자의 참여 및 구매 관련 서비스는 응답자들의 홈쇼핑 채널 이용에 직접적으로 유의미한 정적 영향을 미쳤다(연구문제 2). 이와 같은 영향 요인들, 홈쇼핑 채널 이미지, 채널 이용의 관계성에 대한 결과를 바탕으로 이 연구는 다양한 학술적, 실용적 함의들을 토론하였다.
- 영문초록
- This study examined the relationships among influential factors in the image of home shopping channels, channel image, and media use. The research model in this study included four possibly influential factors of the qualification of shopping host, price, the management and public relations of broadcasting stations, and the participation of viewers and purchase related service. Three factors of the qualification of shopping host, price, and the management and public relations of broadcasting stations were positively significant for the image of home shopping channels (RQ1). Hypothesis 1 assuming the mediating effect of channel image between the aforementioned factors and media use was mostly supported. The participation of viewers and purchase related service was the only factor with the significant direct effect on media use (RQ2). Based on the results, this study discussed various scholarly and practical implications.
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